top of page
Zoeken

10 voordelen van gronden

Wat is gronden?


Gronden oftewel aarden is in je lijf zijn, met beide benen stevig op de aarde staan en in het hier-en-nu zijn. Gronden is je natuurlijke verbinding met je lichaam en de aarde. Deze verbinding met de aarde is te voelen vanaf je basischakra (stuit) of hara-punt (onder je navel) naar beneden en via je voeten.

Het basischakra gaat over thuiskomen in je lijf, je veilig voelen en vertrouwen hebben in jezelf en in de wereld. Het recht om er te zijn (zoals je bent) en te hebben. Jou juiste grenzen voelen. En je basisbehoeften, voeding, huis, gezin en gezondheid.


Gronden is niet vanzelfsprekend. Veel mensen zijn niet goed gegrond. Dit merk je bijvoorbeeld aan veel piekeren, onrust, onbalans, zweven, hoofdpijn, moeheid, angsten, zwakke grenzen, weinig focus en discipline, geldproblemen, enz.


Vooral bij hoogsensitieve mensen zie ik veel dat zij niet goed gegrond zijn. Dit komt onder andere doordat het energieveld bij HSP veel rond het hoofd zit, doordat hier alle zintuigen zeer actief werken, en alle prikkels intensiever verwerkt worden dan bij een niet-HSP. Daarnaast analyseren en denken HSP veel en leggen ze constant verbanden in hun hoofd, waardoor ze veel in hun hoofd zitten. En dan ben je dus niet goed geaard in je lijf.

In het hoofd zitten is ook een manier om weg te gaan van het gevoel, onprettige emoties en trauma's. Een beschermingsmechanisme dus. Wanneer dit speelt is het niet makkelijk om te gronden in je lijf, omdat je eerst door de emoties heen mag leren gaan.





Voor mij was het een levenswerk en een dagtaak om te leren gronden en vooral om gegrond te blijven. Een proces van vallen en opstaan. Ik had bijvoorbeeld moeite met tussen mensenmassa’s zijn. Ik had veel last van prikkels, energieën van anderen die ik oppikte, hyperventilatie, angsten, moeheid, onzekerheid, duizeligheid, misselijkheid en andere vage klachten. Vaak rende ik hyperventilerend weer weg van de mensen, en trok ik me ziek en leeg terug in bed om weer op te laden.. Ik wist niet hoe dit kwam, ik dacht dat er iets vreselijk mis was met mijn gezondheid..


Later kwam ik erachter dat ik hoogsensitief ben en niet goed geaard was, en hierdoor alles oppikte van andere mensen en de omgeving. Daarnaast heb ik een druk hoofd en pieker ik altijd veel; dubbelop niet geaard dus.. Het was een lange weg om dit bewust te worden en te leren gronden.

Dankzij cursussen, yoga, healing-behandelingen, innerlijk werk en oefeningen heb ik stap voor stap leren gronden en een stevig aardingskanaal ontwikkeld die ik niet meer loslaat! Ik moet er wel nog regelmatig bij terugkomen, maar het is nu alleen nog maar een kwestie van bewust eraan denken en doen. Ik heb er zoveel aan!


Gronden werkt echt en heeft veel voordelen. Mijn leven is in alle opzichten zoveel fijner en makkelijker geworden sinds ik kan gronden en hierop let. Sterker nog: ik kan nu pas volledig in het leven staan.

Door dit zelf ervaren te hebben, en door de voorbeelden in mijn praktijk zie ik de vele voordelen van gronden. Hieronder zet ik de grootste voordelen op een rijtje:





10 voordelen van gronden:

  • Bescherming voor prikkels.

Als je spiritueel ontwikkeld, HSP of ADHD hebt of als je veel in je hoofd zit en piekert is je energieveld (aura) vaak wat meer van je lichaam af, hoger en niet tot de grond. Als je goed gegrond bent heb je je energieveld helemaal om je heen. Energieën van andere mensen, negatieve energieën en prikkels kunnen dan niet zo hard binnenkomen, je word er minder door beïnvloed en daarnaast reageer je rustiger op externe prikkels. Gronden werkt als een natuurlijke bescherming.

  • Meer vertrouwen op jezelf en de wereld.

Je staat in contact met de aarde via je eerste chakra (bij je stuit). Deze chakra staat voor het recht om er te zijn; je bestaansrecht. Als dit chakra goed werkt en je gegrond bent ervaar je levenskracht, vertrouwen in jezelf en in de wereld, en een gevoel van veiligheid en zekerheid. Dit helpt op veel gebieden in je leven.

  • Meer energie en vitaliteit.

Via de aarde neem je nieuwe energie en levenskracht op. Dit heb je nodig voor je geestelijke en lichamelijke gezondheid. Gronden helpt o.a. bij moeheid, duizeligheid, zweverigheid, ziekte, spanning, piekeren, onrust en angsten.

  • Minder kwetsbaar; niet zo snel uit balans en uit je kracht.

Door te gronden neemt je stabiliteit toe. Gegrond zijn is de basis van in balans zijn. (net als een boom; die waait niet om). Je staat sterker in het leven en kan meer aan. Daardoor voel je je veiliger, minder kwetsbaar en raak je minder snel uit je kracht.

  • Minder in je hoofd, meer in je lijf.

Als je piekert en je zorgen maakt is je energie hoog; bij je hoofd en niet in je lijf. Door te gronden komt je energie in je hele lijf, waardoor je ‘uit je hoofd’ gaat en dus stopt met piekeren. Daarbij kom je ook meer bij je hart en gevoel terug, dus bij jezelf.

  • Betere focus en concentratie.

Doordat je minder in je hoofd zit en minder last hebt van prikkels kun je je ook beter focussen en concentreren op andere dingen.

  • Minder spanning/ stress.

Gronden zorgt voor het tot rust komen van het zenuwstelsel. Hierdoor ervaar je minder stres en spanning.

  • Emoties beter kunnen loslaten.

Door te gronden heb je een beter contact met je lichaam en je emoties. Hierdoor kan je je emoties beter voelen, waardoor ze kunnen worden losgelaten. Via je verbinding met de grond (je voeten en je stuit) kun je overtollige energie afvoeren. Gronden helpt je los te laten wat je niet meer nodig hebt.

  • Beter slapen.

Gronden zorgt voor ontspanning en een leger hoofd, en hierdoor voor een betere nachtrust.

  • Dromen waarmaken/ manifesteren/ realiseren.

Door gronding kun je beter focussen, en al je talenten, ideeën, dromen en intuïtie naar beneden halen en hier neerzetten; manifesteren. Je zet je licht op de aarde.



Hoe doe je dat, gronden?

Een paar praktische snelle tips om beter te gronden zijn:

  • Contact met de natuur! Tuinieren, wandelen in het bos of op het strand.

  • Sporten/ bewegen. Met je lichaam bezig zijn.

  • Yoga– meditatie– & mindfullness oefeningen.

  • Ademhaling. Door bewust op je adem te letten en een diepe buikademhaling grond je.

  • Rode kleding dragen of naar de kleur rood kijken. (Ik denk bij alles wat ik zie wat rood is; oja gronden). De gedachte aan aarden en de intentie kan soms al genoeg zijn.

  • Edelstenen bij je dragen of vasthouden. Alle edelstenen hebben een bepaalde energie bij zich en hebben een krachtige werking. De edelstenen die helpen bij aarding zijn o.a.: rode jaspis, hematiet, zwarte toermalijn, rookkwarts en ook bergkristal kan zeer aardend zijn. Voel en ervaar zelf welke steen goed voor jou is.

  • Voeding. Eten zorgt ook voor een goede gronding. Door eten zak je meer in je lichaam. Daarnaast heeft vooral voeding uit de grond een aardende werking.

  • Op blote voeten lopen, met je voeten op de grond stampen of springen. Hiermee stimuleer je de voetchakra’s en stroomt de energie beter door. Het is aangetoond dat negatieve energie word opgenomen door de aarde.

  • Boomknuffelen! De energie van de boom neemt je mee in de gronding.

  • Massage of voetmassage.


Korte grondingsoefening:

– Ga rustig zitten, met beide voeten op de grond en sluit je ogen.

– Ga met je aandacht naar je ademhaling. Adem in door je neus en uit door je mond. Maak de ademhaling steeds langer en dieper. Stel je voor dat je rust inademt, en spanning uitademt.

– Open de onderkant van de voeten denkbeeldig door een bloem voor te stellen die je opent. Laat wortels uit je voeten groeien, net zoals bij een boom. Voel dat je hierdoor stevig bent verbonden met de aarde. Je kan je voeten misschien voelen tintelen.

– Visualiseer dan dat er een breed koord vanuit je navel door je stuit naar beneden groeit, door de verschillende lagen van de aarde heen, tot bij de kern van de aarde. Maak het koord daar vast op jou manier. (misschien aan een aarde-kristal?) Weet dat de moeder-aarde-energie altijd veilig en fijn is om je mee te verbinden.

– Adem de aarde energie in naar boven en laat het je hele lichaam vullen.

– Adem de aarde energie dan langs de voorkant omhoog en langs je rug weer omlaag, en via je stuit weer de grond in. Spanningen worden zo afgevoerd de grond in. Laat een circulatie ontstaan.

– Hou dit een tijdje vol tot je je helemaal rustig en goed gegrond voelt.


Moeite om te gronden.

Het kan voor sommige mensen heel moeilijk zijn om te gronden. Als je dit hebt zou er meer aan de hand kunnen zijn. Je vind het bijvoorbeeld (onbewust) heel moeilijk of pijnlijk om hier te zijn, je kan een blokkade hebben in je energiesysteem of je hebt een emotionele blokkade of onverwerkt trauma. Dan kan het een lange weg zijn om te leren gronden. Toch is het mogelijk. Graag wil ik je hierbij ondersteunen in mijn praktijk. Ik hoor het ook graag als je een vraag of een aanvulling hebt n.a.v. deze blog.


Liefs Anne

440 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page